فوتبالیست شدن دشوار است، نه غیر ممکن. فعالیت‌های افق پایتخت از رده سنی 5 سال به بالا انجام می‌شود و تا رده سنی بزرگسالان را در بر می‌گیرد. با ما فوتبالیست شوید.

فوتبال بازی زندگیست

مدرسه فوتبال افق پایتخت

(آموزش تخصصی کودکان)

مدرسه فوتبال افق پایتخت

(آموزش تخصصی بزرگسالان)

فوتبالیست شدن دشوار است، نه غیر ممکن. فعالیت‌های افق پایتخت از رده سنی 5 سال به بالا انجام می‌شود و تا رده سنی بزرگسالان را در بر می‌گیرد. با ما فوتبالیست شوید.

فوتبال بازی زندگیست

مدرسه فوتبال افق پایتخت

(آموزش تخصصی کودکان)

مدرسه فوتبال افق پایتخت

(آموزش تخصصی بزرگسالان)

هرم غذایی:

نشان دهنده گروه های غذایی و موادی است که در هر گروه جای می گیرند. همچنین هرم غذایی به گونه ای طراحی شده است که تغذیه سالم را آسان تر می کند.

قرار گرفتن موادغذایی در بالای هرم که کمترین حجم را در هرم اشغال می کند به این معنی است که باید از این دسته از مواد غذایی کمتر مصرف شود (مانند قندها و چربی ها).

هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می شویم حجمی که گروه های غذایی به خود اختصاص می دهند بیشتر می شود که به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر باشد.

شناسایی گروه های غذایی، به عنوان راهنمایی برای تغذیه سالم کلیه گروه های سنی در جامعه ضروری است و پایه و اساس برنامه ریزی غذایی همه افراد می باشد که البته در گروه های سنی مختلف قابل انطباق با شرایط ویژه آن گروه می باشد.

گروه میوه ها و سبزیجات:

هرم تغذیه سالم توصیه به مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از گروه میوه ها و حداقل سه واحد سبزیجات دارد، مواد مغذی مهم این گروه: انواع ویتامین ها، انواع املاح و فیبر.

واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با:

یک عدد میوه متوسط (یک عدد سیب یا پرتقال یا هلو)

نصف لیوان آب میوه و یا یک لیوان سبزیجات برگی شکل؛ مثل: کاهو و سبزی خوردن 

گروه میوه ها و سبزیجات هرم غذایی شامل : 

سبزیجات و میوه ها غنی از ویتامین C(مثل سبزیجات برگی شکل، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مرکبات)،  سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین A شامل سبزیجات و میوه های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره و سبزیجات برگی شکل (مثل اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل)،  سایر سبزیجات یا میوه ها (مثل سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت ها، گیلاس، انگور، هندوانه، کرفس، بادمجان، کدو، سبزی خوردن، قارچ، پیاز و کاهو)

گروه نان و غلات هرم غذایی:

این گروه شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو است و مواد مغذی مهم آن عبارتند از انرژی، بعضی از انواع ویتامین های گروه ب، آهن و مقداری پروتئین.

هر واحد از این گروه برابر است با یک برش ۳۰ گرمی از انواع نان، نصف لیوان ماکارونی یا برنج خام معادل یک لیوان از شکل پخته آن.

برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه ۶-۱۱ واحد توصیه می شود. این گروه برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

انواع غلات را دو دسته تشکیل می‌دهند :

غلات ساده: غلات تصفیه شده عبارتند از غلاتی که سبوس و جوانه آنها جدا شده مانند : آرد سفید و برنج.

غلات کامل: غلات کامل به دانه هایی از فیبر اطلاق می شود که سبوس آنها جدا نشده مانند بلغور ، جو دوسر، سبوس گندم.

نکات مهم در استفاده از گروه نان و غلات:

بهتر است به صورت کته مصرف شود.

بیشتر از نان های حاوی سبوس (مثل نان جو کامل ،گندم کامل و سنگک) استفاده شود.

برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آن ها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف کرد (مثلا عدس پلو، باقلا پلو، عدسی با نان و غیره).

Copyrights ©2023 All Rights Reserved by OPAFC Group